index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Буйняк М.Г., Олійник А.Ю. - Дослідження інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти

23.08.2024

Відомості авторів: БУЙНЯК Мар’яна, кандидат психологічних наук, доцент, старший викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський, Україна. У колі наукових інтересів: реалізація педагогіки партнерства в спеціальній та інклюзивній освіті; психолого-педагогічні засади формування інклюзивної компетентності педагогів закладів дошкільної та загальної середньої освіти.

ОЛІЙНИК Анна, асистент вихователя закладу дошкільної освіти №20 «Дзвіночок» Кам’янець-Подільської міської ради, Кам’янець-Подільський, Україна. У колі наукових інтересів: формування професійної компетентності педагогів щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в закладах дошкільної освіти.

Відомості про наявність друкованих статей: 1. Буйняк М.Г. Вплив психологічної готовності вчителя до інклюзивного навчання на соціально-психологічний клімат в інклюзивному класі. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2019. Вип. 37. С. 148-157. 2. Буйняк М.Г. Дослідження психологічної готовності здобувачів вищої освіти  спеціальності 016 Спеціальна освіта до професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 63. Т. 2. С. 43-46. (електронне видання). http://innovpedagogy.od.ua/archives/2023/63/part_2/8.pdf . 3. Буйняк М.Г. Теоретичні засади партнерської взаємодії фахівців в інклюзивному навчанні. «Inclusion and Diversity», 2024. Вип. 3. С. 15- 19.

У статті описано результати експериментального дослідження стану сформованості інклюзивної компетентності вихователів закладів дошкільної освіти. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння поняття «інклюзивна компетентність»; з’ясовано, що вона передбачає єдність психологічної та методичної готовності педагогів до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Описано результати анкетування вихователів закладів дошкільної освіти за такими критеріями: розуміння сутності інклюзивної освіти, її концептуальних засад; ставлення до інклюзивної освіти; обізнаність з особливостями організації інклюзивного навчання в ЗДО; методична та психологічна готовність до роботи з дітьми з ООП; сформованість мотивації до професійного розвитку та підвищення кваліфікації у галузі інклюзивної освіти. З’ясовано, що в опитаних педагогів переважає позитивне ставлення до інклюзивної освіти та правильне розуміння її концепції, проте психологічна та методична складові готовності до навчання дітей з ООП є недостатньо сформованими. Відзначено, що позитивною тенденцією є бажання опитаних вихователів підвищувати власну професійну кваліфікацію у сфері інклюзивного навчання дітей з ООП.

Ключові слова: інклюзивна компетентність, інклюзивне навчання, вихователі закладів дошкільної освіти, діти з особливими
освітніми потребами.

Статистика кількість переглядів35 кількість завантажень5