index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Голуб Н.М. - Напрями роботи з формування змістово-смислової сторони писемного мовлення у молодших школярів із загальним недорозвиненням мовлення, затримкою психічного розвитку

15.01.2018

Стаття присвячена проблемі корекції й розвитку змістово-смислової сторони писемного мовлення у дітей із загальним недорозвиненням мовлення (ЗНМ), затримкою психічного розвитку (ЗПР). Молодші школярі із ЗНМ і ЗПР – це ті категорії учнів, відносно яких доцільно говорити про високий ризик виникнення в них порушень читання і письма. Порушення писемного мовлення обумовлені у таких дітей парціальною несформованістю гностичних, мнестичних, мисленнєвих функцій, недоліками усного мовлення внаслідок біологічних чинників, найчастіше – церебрально-органічної патології. У дітей із ЗНМ, ЗПР часто поєднуються дислексія, дисграфія, іхні форми нерідко мають змішаний характер. При формуванні писемного мовлення в учнів порушена і технічна, і змістово-смислова сторони читання і письма.

У статті пропонуються різні види завдань з розвитку змістово-смислової сторони читання. Особлива увага приділяється опису напрямів роботи з корекції і розвитку в учнів змістово-смислової сторони зв’язного писемного мовлення. Розглядаються напрями роботи: зі словом, групою слів; з реченням; з текстом; вправляння учнів у складанні опису, розповіді, тексту-роздуму. У статті вказується на необхідність тісного зв’язку між роботою з поліпшення якості сприйняття та розуміння учнями текстів і роботою з формуванню в учнів змістово-смислової сторони зв’язного писемного мовлення.

Ключові слова: загальне недорозвинення мовлення, затримка психічного розвитку, змістово-смислова сторона писемного мовлення, порушення читання та письма, молодші школярі.