index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Лукачович Г., Мілевська О. - Результати вивчення природничо-екологічної компетентності старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення

26.08.2024

Відомості про авторів: ЛУКАЧОВИЧ Галина, аспірантка 3 курсу спеціальності 016 Спеціальна освіта Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, Кам’янецьПодільський, Україна. У колі наукових інтересів: проблема формування лексико-семантичних умінь у дошкільників з загальним недорозвиненням мовлення, корекція вживання прийменників дітьми передшкільного віку з ЗНМ, питання розвитку природничо-екологічної компетентності у дітей з порушеннями мовлення.

МІЛЕВСЬКА Олена, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка (Україна). У колі наукових інтересів дидактико-методичні аспекти формування лексичних умінь у дітей з порушеннями мовлення.

Відомості про наявність друкованих статей: 1. Лукачович, Г. (2022) Теоретичні засади опанування лексикою природничого змісту дошкільниками із загальним недорозвиненням мовлення. Інноваційна  педагогіка: науковий журнал. № 50 Том 1. С.119-124. https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2022/50.1.25 2. Лукачович, Г. (2023) Методичні аспекти збагачення лексичного запасу старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення засобами природничо-екологічного виховання. Актуальні питання корекційної освіти. Випуск 21. С.75-88. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2023- 21.75-88 3. Мілевська, О. (2017) Дослідження лексико-семантичних умінь у старших дошкільників із загальним недорозвиненням мовлення. Педагогічні науки : Збірник наукових праць. Херсон: Херсонський державний університет, 2017. Вип. LXXVIII, Т. 2.‒ С. 86- 91 4. Мілевська, О. (2019) До проблеми мовленнєво-смислових операцій у дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Психологія та педагогіка у ХХІ столітті : збірн. за матеріалами Міжнародної наук.-практ. конференції. Київ : ГО «Київська наукова організація педагогіки та психології», 2019. С. 62-65.

У статті висвітлено результати емпіричного дослідження природничо-екологічної компетентності у дітей старшого дошкільного віку з загальним недорозвиненням мовлення. Використано адаптовану авторами експериментальну методику, укладену з урахуванням кваліметричного підходу до оцінки розвитку дошкільника у ланці природничоекологічної знань, опитувальника для оцінки екологічних знань Environmental Knowledge Interview (Muraoka), шкали оцінювання ставлення дошкільників до навколишнього середовища CATES-PV (Musser, Diamond). Розкрито критерії визначення рівнів сформованості
природничо-екологічних знань, уявлень та ставлень до навколишнього у дітей дошкільного віку з загальним недорозвитком мовлення; здійснено порівняльний аналіз природничо-екологічного розвитку старших дошкільників з загальним недорозвиненням мовлення та з типовим розвитком. Встановлено, що у дітей з загальним недорозвиненням мовлення наявні порушення в опануванні природничо-екологічних понять, що виявляється як у лексикономінативних труднощах, так і семантико-понятійних; порушене розуміння взаємозв’язків між економним використанням і збереженням природних ресурсів, несформоване ціннісне ставлення до природи.

Ключові слова: дошкільники, загальне недорозвинення  мовлення, природничо-екологічна компетентність, діагностика, шкала, інтерв’ю, словниковий запас, екологічні поняття, екологічні уявлення.

Статистика кількість переглядів38 кількість завантажень5
Ще статті цього автора