index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Вержиховська О., Тукало Л. - Розвиток та корекція словеснологічного мислення у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями

23.08.2024

Відомості про авторів: ВЕРЖИХОВСЬКА Олена, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психолого-медико-педагогічних
основ корекційної роботи Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський, Україна. У колі наукових інтересів: проблема розвитку, навчання та виховання дітей різного віку з інтелектуальними порушеннями, психологопедагогічні основи корекції інтелектуальних порушень засобами освіти (навчально-виховної та корекційно-розвиткової роботи) у цієї нозології дітей.

ТУКАЛО Любов, асистент вчителя комунального закладу, ліцею № 2 Хмельницької міської ради, вчитель-дефектолог Комунального закладу загальної середньої освіти, ліцею № 4 імені Павла Жука Хмельницької міської ради. У колі наукових інтересів: розвиток соціально-побутового орієнтування в учнів з інтелектуальними порушеннями, з особливими освітніми потребами.

Відомості про наявність друкованих статей: 1. Kucherenko, I., Raievska, Y., Verzhihovska, O., Hnoievska, O. ., & Savitskaya, M. (2024).  Building Reading Skills in Junior Schoolchildren with Autism Spectrum Disorders in the Context of Inclusive Education. International Electronic Journal of Elementary Education, 16(3). Retrieved from https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/2187 . 2. Verzhikhovska, O . Practice and innovations of inclusive education at school Larysa V.Kozibroda, Oksana P. Kruhlyk, Larysa S. Zhuravlova, Svitlana V.Chupakhina, Olena M. Verzhikhovska. International Journal of HigherEducation, Vol. 9, No. 7 (Special Issue), 2020. P176-187. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/2187 . 3. Verzhikhovska, O., Raievska, Y., Bielova Psychological and pedagogical support of moral education in junior handicapped children edulearn19 // 11th International Conference on Education and New Learning Technologies11th International Conference on Education and New Learning Technologies. O..Palma, Spain. July 1-3, 2019. https://library.iated.org/view/VERZHYKHOVSKA2019PSY . 4. Вержиховська О. М. Корекція порушень структури особистості підлітків з інтелектуальними порушеннями // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць.вип.17 / за ред. М.К. Шеремет. Камянець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В., 2021. С.45-54. https://aqce.com.ua/vipusk-n17-2021/ . 5. Утьосов Я.А., Утьосова О.І., Вержиховська О. М. Експериментальне дослідження стану сформованості соціальної компетентності підлітків з інтелектуальними порушеннями // Актуальні питання корекційної освіти: зб. наук. праць Кам’янець-Поділ. нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Педагогічні науки / за ред. О.В. Гаврилова, М.К. Шеремет, Кам’янець-Подільський, 2022. Вип. 20. С. 147–163. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2022-20.137-153 . 6. Вержиховська О., Тукало Л. Особливості розвитку словесно-логічного мислення у молодших школярів з порушеннями інтелекту. Вісник Кам’янець – Подільського національного університету ім. Івана Огієнко. Корекційна педагогіка і психологія / за ред. О.В. Гаврилова. Вип.14. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2022.422с. С.117- 125.

У статті подано теоретико-практичний аналіз вивчення особливостей розвитку словесно-логічного мислення у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. З’ясовано, що дві треті дітей цієї групи (66,67%) показали середній рівень його розвитку. Якісна характеристика цих дітей показала їхнє не знання, поверхове  перетворення інформації на не сталі знання та структури з обмеженим використанням мовленнєвого супроводу за умови постійної допомоги корекційного педагога. Позитивним було виділено те, що школярі бажають самостійно здійснювати спроби робити нескладний аналіз і синтез, поверхове узагальнення та порівняння під час вивчення предметів чи об’єктів, їхнє абстрагування та елементарну оцінку. Це
вони завжди виконують із вагомими помилками, які самостійно не виявляють і не виправляють. Встановлено, що розвиток цього процесу засобами навчальних і корекційно-розвиткових занять можливий за таких психолого-педагогічні умов : запровадження на уроках і корекційно-розвиткових заняттях перцептивних вправ, що сприятимуть розвиток структурних одиниць словесно-логічного мислення; підбір практичних вправ на розвиток словесно-логічного мислення з врахуванням рівня допустимого виконання їх дітьми; впровадження індивідуального та диференційованого підходу у процесі здійснювання вправ; правильного застосовування психологопедагогічного забезпечення на уроках та під час корекційнорозвиткових занять при врахуванні провідної діяльності молодших школярів, що окреслює напрямок розвитку їхнього словесно-логічного мислення.

Ключові слова: мислення, словесно-логічного мислення, розвиток, корекція, учні 4 класу, інтелектуальні порушення, нормотиповий розвиток, освіта, навчання, виховання, корекція.

 

 

Статистика кількість переглядів86 кількість завантажень26
Ще статті цього автора