index copernicus
+38 (03849) 2-70-64
Актуальні питання
корекційної освіти
(педагогічні науки)

Гаврилова Н.С. - Логопедичний масаж як засіб корекції порушень артикуляційної моторики у дітей

21.02.2017

Havrylova N.S. Logopedic massage as means for correction the violations of articulatory movements in children / N.S. Havrylova // Actual problems of the correctional education: Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical Drahomanov University, Kamyanets-Podilsky Ivan Ohyenko National University / edited by V.M. Synjov, O.V. Havrilov. – Issue 5.- Kamyanets-Podilsky: Medobory-2006, 2015.- P. 42-54

Проблема особливостей проведення логопедичного масажу на сучасному етапі входить, у першу чергу, в коло інтересів логопедів-практиків, які вказують на те, що для корекції у дітей складних порушень артикуляційної моторики та дихання цей засіб є доволі ефективним. У статті розглянуто особливості проведення логопедичного масажу з метою корекції артикуляційної моторики у дітей. Зокрема, чітко означено категорію дітей, при проведенні з якими логопедичної роботи можна застосовувати масаж, охарактеризовано умови його проведення, визначено та описано ряд позицій, в яких проводять логопедичний масаж у дітей різного віку, інструментарій для його проведення, санітарно-гігієнічні особливості догляду за ними, а також прийоми проведення. Також описано ряд артикуляційних та мімічних позицій, формування яких розглядають як ціль при організації логопедичної роботи з використання масажу. Визначено, що організація логопедичної роботи з урахуванням цього компоненту дозволить у наступному чітко описати методику його проведення. Описано диференційовані правила проведення логопедичного масажу, визначені з урахуванням симптоматики млявості та спастичності. За результатами дослідження було визначено, що логопедичний масаж, спрямований на корекцію порушень моторики периферійної частини органів мовлення у дітей, необхідно здійснювати з урахуванням рівня (глибини) порушень артикуляційної і дихальної моторики, місця локалізації порушення (губи, нижня щелепа, язик, язичок тощо), особливостей тонусу м‘язів органів артикуляції (наявності млявого чи спастичного тонусу м‘язів), а також в загальному моторних та інтелектуальних можливостей дитини (вибір пози при проведенні Актуальні питання корекційної освіти 43 корекційної роботи, доступних для розуміння та виконання дитиною вправ і завдань).

Ключові слова: логопедичний масаж, логопедичні зонди, артикуляційна позиція, артикуляційна моторика.