корекційної освіти
(педагогічні науки)
Галецька Ю. - Рівні мовленнєвого розвитку у дітей з комбінованими порушеннями
Відомості про автора: ГАЛЕЦЬКА Юлія – кандидат педагогічних наук, доцент, старший викладач кафедри логопедії та спеціальних методик Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.
У дітей з комбінованими порушеннями спостерігаються порушення змістовної сторони мовлення та вимови звуків, лексико-граматичного складу мови, словника. Такі порушення мовлення виникають внаслідок тяжких порушень зору, спричинених порушенням зорового аналізатора. При чому, прослідковується ранній недорозвиток мовлення, який проявляється у наступному: відсутність мовлення або необхідного запасу слів; не формується зорове співвіднесення слова з образом, що впливає на розуміння, а це призводить до відсутності слів в активному словнику (наприклад, дитина не може говорити про сріблястий сніг, оскільки не може його сприйняти); недостатність зорових образів позначається на утримуванні в мовленнєвій пам’яті розгорнутих висловлювань; порушується формування зовнішньої артикуляції внаслідок затримки формування праксису, гнозису, просторового орієнтування; зоровий дефект впливає на обмеження у дитини рухової активності, в результаті чого порушується спілкування з навколишнім, це зумовлює труднощі мовленнєвого спілкування, впливає на якість мікросоціального середовища, загалом вказані недоліки впливають на якість формування всіх психічних процесів, зокрема, і мовлення. У науковій літературі стан мовленнєвого розвитку у дітей з глибокими порушеннями зорової функції визначають за чотирма рівнями (рівні розташовані за принципом від високого до більш низького).
Ключові слова: дошкільники, мовленнєвий розвиток, комбіновані порушення.