index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Гладуш В., Ковачова Б., Дудек М. - Навчання дітей дошкільного віку з проявами диспраксії як актуальна науковопедагогічна проблема

25.08.2024

Відомості про авторів: ГЛАДУШ Віктор, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри спеціальної педагогіки Католицького університету в Ружомберку, Словаччина; професор кафедри психології, логопедії та інклюзивної освіти Житомирського державного університету імені Івана Франка, Україна. У колі наукових інтересів: проблеми історії та методології спеціальної і інклюзивної педагогіки.

КОВАЧОВА Барбора, доктор філософії з лікувальної педагогіки, доцент, завідувачка кафедри спеціальної педагогіки Католицького університету в Ружомберку, Словаччина. У колі наукових інтересів: проблеми лікувальної та експресивної педагогіки.

Мічеслав ДУДЕК, доктор габілітований зі спеціальної педагогіки, доцент кафедри спеціальної педагогіки Католицького університету в Ружомберку, Словаччина; професор Колегіуму Гуманного у Варшаві, Польща. У колі наукових інтересів: проблеми спеціальної та інклюзивної педагогіки, патопсихології.

Відомості про наявність друкованих статей: Hladush, V., Symko, A., Havrilov, O. & Šilonováб V. (2021). Level-balanced psychomotor support program for preschool children with Intellectual Disabilities. Life Span and Disability XXIV, 1, 113-131; Hladush, V., Krška, P. and Hloba, A. (2022). Pedagogical conditions for the development of diagnostic competence of future special education teacher. AIP Conference Proceedings 2647, 040056; Гладуш В.А., Висоцька А.М., Дубовський С.О. (2020). Корекція розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями засобами фізичного виховання. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти» (Педагогічні науки). Київ, № 12 (41). с.44-62; Kováčová, B. (2022). Dieťa s dyspraxiou – možnosti, limity, šance a riziká. Vzdelávacia aktivita smerovaná pre učiteľky materských škôl (Nepublikovaný materiál); Kováčová, B. (2022). Dieťa s dyspraxiou a jeho fungovanie v materskej škole. Nepublikovaný materiál z prednáškovej činnosti pre študentov špeciálnej pedagogiky a pedagogiky mentálne postihnutých; Kováčová, B. (2023). Včasné identifikovanie dyspraxie u dieťaťa s predpokladanými ťažkosťami v pohybovom prejave. In: Disputationes scientificae, Roč. 23, č. 2 (2023), s. 21-29; Dudek, М., Rochovská I., Dolinská, E. (2021.) Špecifiká metód a foriem domáceho vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, In: Dáša Porubčanová a kol. [red.] DOMÁCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI, STS Science Centre, Ltd. in coedition with KEY Publishing s.r.o. London, (25 pkt.); Dudek, М. (2020) The situation of families with children with autism. (in:) „VISNYK OF THE LVIV UNIVERSITY- Series Sociology” Issue 12(14) p., Lwów, Ukraina.ISSN/2078-144X; Dudek, М. (2019) Wypalenie sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, (w:) „PROBACJA”, nr2. s.15-36. ISSN 1689-6122.

Метою статті є висвітлення проблем навчання і виховання дітей з проявами диспраксії у дошкільному закладі освіту з інклюзивною формою навчання. Диспраксія це захворювання, яке дотепер вивчено не досконало, але достоменно відомо, що вагомо впливає на дрібну та велику моторику, моторне планування та координацію, мову і мовлення. Помітити диспраксичні прояви у дитини можливо лише в 3-4 роки. Ця категорія дітей переважно не страждає порушеннями інтелектуального розвитку та відвідує заклади дошкільної освіти. Практика свідчить, що освітній процес з такими дітьми має ускладнення через коротку тривалість концентрації уваги для складних завдань, проблеми з виконанням чи запам'ятовуванням  інструкцій, відсутність організаторських здібностей, труднощі з освоєнням нових навичок, низька самооцінка, незріла поведінка, проблеми з друзями тощо. Науково-дослідницьким проектом «Командний підхід до навчання дитини з диспраксією в дошкільному закладі: від виявлення труднощів до успішної інклюзії» KEGA 007KU-4/2024 пропонуються ефективні стратегії для надання допомоги таким  дітям в освітньому інклюзивному середовищі.

Ключові слова: діти з особливими освітніми потребами, диспраксія, інклюзія, супровід, допомога.

Статистика кількість переглядів44 кількість завантажень16