корекційної освіти
(педагогічні науки)
Хохліна О.П., Синьов В.М. - До проблеми психологічного обгрунтування принципу свідомості навчання учнів з ментальними порушеннями
Відомості про авторів: ХОХЛІНА Олена – доктор психологічних наук, професор, професор кафедри авіаційної психології Національного авіаційного університету, м. Киїів, Україна. У колі наукових інтересів: теоретико-методологічними проблеми загальної, спеціальної психології та педагогіки; проблема корекції розвитку дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.
СИНЬОВ Віктор – доктор педагогічних наук, професор, дійний член НАПН України, професор кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, м.Київ, Україна. У колі наукових інтересів: проблема корекційно-виховного впливу на особистість в умовах пенітенціарних закладів для осіб з асоціальною поведінкою; розвиток особистості дитини з особливими освітніми потребами в інтегрованому, спеціальному, інклюзивному навчанні та вихованні.
Відомості про наявність друкованих статей: 1. Синьов В.М. (2009). Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підруч. : у 2-х ч. Ч. 2: Навчання і виховання дітей. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 224 с.; 2. Синьов, В.М., Хохліна, О.П. (2020). Категорія діяльності: сутність та використання у психолого-педагогічних дослідженнях. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): зб.наук. праць. Вип. 16. Том 1 / за ред. М.К. Шеремет. Кам’янець-Подільський: Видавець Ковальчук О.В., 2020. 230-244. ДОІ 10.32626/2413-2578.2020-16.230-244; 3. Хохліна О.П. (2000). Психолого-педагогічні основи корекційної спрямованості трудового навчання учнів з вадами розумового розвитку. Київ: Педагогічна думка, 288 c; 4. Хохліна О.П. (2012). Категорія свідомості: суть та використання у педагогічному процесі спеціального освітнього закладу. Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип. XХI, у 2-х ч. Ч. 1. 252-258; 5. Хохліна О.П. (2018). Особливості формування розумової сфери в учнів з різними інтелектуальними можливостями у процесі виконання навчально-практичних завдань. Особлива дитина: навчання і виховання, 1, 45-54; 6. Хохліна О.П. (2018). Cутність формування загальнотрудових умінь у школярів з недостатніми інтелектуальними можливостями. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць. Вип. 12, 310-320.
Одним з найважливіших в освіті учнів з ментальними порушеннями є принцип свідомості навчання або свідомості й активності. Умовою ефективної педагогічної реалізації цього принципу є посилення психологічного його обгрунтування. На основі теоретичного дослідження проблеми з'ясовано, що дотримання принципу свідомості навчання дітей з ментальними порушеннями, суть якого полягає у формуванні у дітей усвідомленого учіння, передбачає виконання та засвоєння ними цілеспрямованої учбово-практичної діяльності; формування мисленнєвих дій, які безпосередньо забезпечують процес усвідомлення як осмислення та розуміння матеріалу на основі виділення в ньому найсуттєвішого для способу розв'язання учбово-практичної задачі; формування словесного опосередкування діяльності - здатності словесно позначити (вербалізувати) усвідомлене, тобто найсуттєвіше для виконання завдання; застосувати усвідомлене на практиці - при виконанні діяльності, її регуляції тощо. Розуміння таких складових формування усвідомленого учіння розглядається як психологічні засади педагогічної реалізації зазначеного дидактичного принципу.
Ключові слова: принцип свідомості навчання, принцип свідомості й активності, свідомість, процес усвідомлення, учні з ментальними порушеннями.