корекційної освіти
(педагогічні науки)
Ніколенко Л.М. - Корекційно-розвиткові послуги для дітей з освітніми труднощами під тиском війни
Відомості про автора. НІКОЛЕНКО Л. М., кандидатка педагогічних наук, доцентка, завідувачка кафедри педагогіки та спеціальної освіти Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, Дніпро, Україна. У колі наукових інтересів: професійна підготовка майбутніх педагогів галузі спеціальної освіти, інноваційні підходи до питань виховання та корекції розвитку дітей з освітніми труднощами, інклюзивні підходи в освіті.
Відомості про наявність друкованих статей: 1. Ніколенко Л.М. Проблема формування громадянської компетентності у дітей із затримкою психічного розвитку в інклюзивному середовищі. Науковий журнал «Молодий вчений». 2019. №7 (71). Херсон : ВД «Гельветика», 2019. С. 268-272; 2. Ніколенко Л., Шилонова В. Сприятливий соціальний клімат в учнівському інклюзивному колективі. Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць / НАПН України ДЗВО «Ун‐т менедж. освіти»; голов. ред. В. Олійник; редкол.: О. Галус [та ін.]. Київ: Юстон, 2020. Вип. 12(41). 268 с. (Серія «Педагогічні науки». DOI https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2020‐12(41)‐180‐197; 3. Bakhmat, N, Ustymenko, O, Nikolenko, L, Chernova Т, Olyanych, V. Theoretical and methodological analysis of modern educational phenomena: gamification, digitalization. Revista on line de politica e gestao educacional. Vol. 27. Special Issue 2 2023. DOI:10.22633/rpge.v27iesp.2.18383.; 4. Nichuhovska, L., Nikolenko, L., Bondarenko, Z., Motorina, V., & Prykhodko , T. (2024). Challenges and prospects of online education in the context of barrier-free access. Multidisciplinary Reviews, 6, 2023spe020. https://doi.org/10.31893/multirev.2023spe020;
Стаття порушує проблеми корекційно-розвиткових послуг дітям з освітніми труднощами в умовах воєнних дій. Автор звертає увагу, що якість цих послуг залежить від стану суб’єктивного благополуччя основних учасників корекційнорозвиткового процесу: спеціалістів, батьків та дитини. Знижений рівень суб’єктивного благополуччя через воєнний стан в Україні значною мірою впливає на організацію корекційно-розвиткової роботи. Шляхом опитування виявлено спільні для всієї території України
проблеми і деяку специфіку у прифронтових регіонах. Визначено завдання і напрями вдосконалення корекційнорозвиткових і психолого-педагогічних послуг дітям з освітніми труднощами, з акцентом на прифронтових регіонах: ґрунтовне обов’язкове навчання спеціалістів IT-технологіям та технологіям АІ; трансформація корекційно-розвиткових занять у напрямі стабілізації психоемоційного стану дитини; наповнення дидактичного матеріалу новим україномовним психологічно безпечним змістом; налагодження психологічної фасилітації спеціалістів, котрі надають психологопедагогічні та корекційно-розвиткові послуги дітям з освітніми труднощами.
Ключові слова: корекційно-розвиткові послуги, психологопедагогічні послуги, воєнні дії, діти з освітніми труднощами, суб’єктивне благополуччя, учасники корекційно-розвиткового процесу.