корекційної освіти
(педагогічні науки)
Ткач О.М. - Використання масажу для подолання дизартричних порушень
Ткач Оксана Михайлівна – кандидат педагогічних наук, асистент кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка (Україна). У колі наукових інтересів: діагностика та корекція мовленнєвих порушень.
У статті автор характеризує систему логопедичного впливу за наявності у дітей дизартричних порушень. Окреслює місце логопедичного масажу у корекційній роботі. Пропонує прийоми зниження салівації, гальмування патологічних оральних рефлексів. Відзначає важливість психологічного та медикаментозного впливу в подоланні гіперкінезів.
Автор пропонує послідовність використання прийомі площинного поверхневого та глибинного впливу на м’язи обличчя, комірцевої зони, носо-губного трикутника та ротової порожнини. У статті описана техніка проведення масажу за класичними масажними лініями обличчя, прийоми розслаблення та стимулювання м’язів спини, шиї та м’язів верхнього плечового поясу. Описано особливості масажу колового м’язу рота та м’язів, що його підтримують, вплив на м’язи верхньої та нижньої щелепи, плавний перехід з зовнішньої поверхні до порожнини рота, масаж ясен з контролем рівня слиновиділення. Описана техніка проведення ручного масажу язика та використання масажних зондів і їх замінників. Звертається увага на вплив пасивної та активної артикуляційної гімнастики на формування контрою за узгодженістю рухів артикуляційного апарату, їх симетричність та формування вміння переключати артикуляційні позиції.
Ключові слова: дизартричні порушення, логопедичний масаж, тонус м’язів, артикуляція, комплексний підхід.