корекційної освіти
(педагогічні науки)
Галецька Ю. - Дослідження стану сформованості зв’язного мовлення учнів молодших класів з інтелектуальними порушеннями
Відомості автора: Галецька Юлія Вячеславівна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри логопедії та спеціальних методик Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський, Україна. У колі наукових інтересів: особливості організації навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями.
В статті проаналізовано результати дослідження зв’язного мовлення молодших школярів з порушеннями розумового розвитку. Успішна робота з розвитку зв’язного мовлення залежить від створення певних умов, таких як: увага до мовлення дітей, адекватне мовленнєве середовище, використання зв’язного монологічного висловлювання, оцінка мовлення дитини тощо. Проведене нами дослідження зв’язного мовлення учнів молодших класів з інтелектуальними порушеннями передбачало виконання наступних завдань: скласти розповідь за сюжетним малюнком; скласти речення із слів, які пропонувалися. В процесі проведення дослідження стану сформованості зв’язного мовлення молодших школярів спеціальної школи виявлено: у дітей з інтелектуальними порушеннями є набагато нижчими показники рівня складання розповіді за сюжетним малюнком, ніж у їхніх ровесників з типовим розвитком; в учнів спеціальної школи також значно порушене вміння будувати зв’язне речення із запропонованих слів, тоді коли в учнів з типовим розвитком він значно вищий; у молодших школярів з інтелектуальними порушеннями має місце вторинний недорозвиток мовлення, і оскільки мовлення відіграє важливу роль в засвоєнні знань дітьми, то його порушення повинні бути об’єктом психолого-педагогічної корекції.
Ключові слова: діти з інтелектуальними порушеннями, зв’язне мовлення, молодші школярі.