корекційної освіти
(педагогічні науки)
Ткач О.М. - Аналіз передумов розвитку семантичного компоненту мовлення дітьми раннього немовлячого віку
Відомості авторів: Ткач Оксана Михайлівна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка (Україна). У колі наукових інтересів: питання формування мовленнєвої діяльності у дітей з типовим розвитком та комплексними порушеннями.
Стаття містить дослідження виникнення у мовленні немовлят перших слів, шляхи їх накопичення та усвідомлення значення. Мовленнєві реакції дітей розглядалися як елементи їхньої адаптивної поведінки. Аналіз відеозаписів немовлят від 0 до 12 міс. дозволив виділити основні віхи у ранньому домовленнєвому періоді, що передує виникненню перших слів. Розроблено спеціалізовану методику аналізу відео-аудіозаписів: виділялися три види голосових реакцій (негативістичні голосові реакції, нейтрально-позитивні реакції, складні голосові реакції) та чотири види пов’язаних із ними дій (орієнтовно-дослідницька поведінка, комунікативна активність, інтенційно-мотиваційні прояви та відсутність поведінкових проявів), а також деякі інші прояви. Це дало змогу виділити в структурі реакцій принаймні дві підсистеми – голосову та пізнавально-дієву. Подані в тексті результати дослідження демонструють розбіжності в шляхах розвитку голосової та семантичної підсистем у ранньому онтогенезі. Висвітлені теоретичні уявлення про зародження та розвиток семантичного (суб'єктивного) компонента у немовлят в перші місяці їх життя, поява зародкових форм свідомості, а також роль оперантного навчання, описаного Б.Скіннером і Е. Торндайком («ситуація-реакція-підкріплення») у формуванні перших дитячих слів. Наголошується на провідному значення збагачення ментально-когнітивної сфери немовляти, впливі оточуючих людей, безпосередніх життєвих ситуацій, ігор, дослідницької діяльності, що формують семантичний досвід дитини.
Ключові слова: виникнення слова у немовляти, голосові та пізнавально-дієві реакції, семантичний компонент слова, свідомість.