index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Луцько К.В., Мартинчук О.В. - Інтегративна спеціальна педагогіка в сучасних реаліях суспільного розвитку

26.08.2024

Відомості про авторів: ЛУЦЬКО Катерина, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Київ, Україна. У колі наукових інтересів: дослідження активізації сенсорного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, його значення для формування пізнавальних інтересів дитини, розвитку її мовлення, мислення та інших психічних процесів; використання неушкоджених сенсорних систем в освітньому процесі; дослідження значення провідного способу сприймання у гармонізації розвитку мовлення дітей з особливими освітніми потребами.

МАРТИНЧУК Олена, доктор педагогічних наук, завідувач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна. У колі наукових інтересів: підготовка фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі, технології і методики інклюзивного навчання, якість інклюзивної освіти.

Відомості про наявність друкованих статей у загальнодержавних та міжнародних базах даних на дану тематику: 1. Луцько К. В., Мартинчук О. В., Дубовик О. М. Розвиток сенсорного компонента інтелектуальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2019. №5 (1). С. 174–180. 2. Луцько К.В., Мартинчук О.В. Сенсорні чинники когнітивного розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Modernszation of the educational system: world trends and national peculiarities: Соnference proceeding (February 22th, 2019). P. 455-457. 3. Луцько К.В., Махлун В. Домінуюча перцептивна діяльність і її вплив на формування мовлення дітей с особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): збірник наукових праць. 2020. Вип. 16(1). С. 173-186.

Стаття присвячена висвітленню концептуальних засад інтегративної спеціальної педагогіки як науки про особливості використання спеціальних методик навчання, розроблених у межах різних галузей спеціальної педагогіки та спрямованих на задоволення навчальних і розвиткових інтересів дітей з типовим розвитком і неоднорідної спільноти дітей з особливими освітніми потребами. Автори статті висловлюють припущення, що спеціальні методики, які мають стосунок до пошуку компенсаторно-корекційних засобів навчання дітей з тими чи іншими особливостями розвитку, основані на результатах глибоких експериментальних досліджень та перевірені практикою, можуть значно інтенсифікувати окремі складові масового навчального процесу, зробити його протікання менш енергозатратним та ефективнішим для загалу учнів з типовим розвитком. Серед основних напрямів інтегративної спеціальної педагогіки визначено наступні: розвиток сенсорних процесів, сенсорної та мовленнєвої пам’яті; поєднання сенсорних образів з мовленнєвими знаками та активізація розвитку мовлення; залучення “читання з губ” для формування у дітей уміння і звички доповнювати акустичні мовленнєві сигнали оптичними; активізація формування внутрішнього мовлення через внутрішнє наслідування артикуляції; розвиток здатності до швидкого сприймання усного мовлення та “обробки” акустичних і  оптичних (артикуляційних) сигналів-образів; формування здатності до прогнозування змісту мовлення.

Ключові слова: інтегративна спеціальна педагогіка, інклюзивне навчання, навчальний процес, діти з особливими освітніми потребами.

Статистика кількість переглядів52 кількість завантажень18
Ще статті цього автора