index copernicus
+38 (03849) 2-70-64

Пахомова Н., Губарь О., Коваленко В., Баранець І. - Формування просторової орієнтації у дітей з церебральними порушеннями

01.09.2024

Відомості про авторів: ПАХОМОВА Наталія, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Короленка, Полтава, Україна. У колі наукових інтересів: мовленнєва підготовка дошкільників із порушеннями психофізичного розвитку до навчання в школі та інтегративна медикопсихолого-педагогічна підготовка фахівців до роботи в умовах інклюзії.

ГУБАРЬ Ольга, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Короленка, Полтава, Україна. У колі наукових інтересів: проблема розробки корекційної допомоги дітям з ООП в умовах інклюзивного навчання, особливостей подолання порушень мовлення дорослих та підлітків, підготовка фахівців спеціальної освіти в умовах ЗВО.

КОВАЛЕНКО Віктор, кандидат медичних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Короленка, Полтава, Україна. У колі наукових інтересів: медико-біологічні основи корекційної роботи при органічних і функціональних порушеннях розвитку.

БАРАНЕЦЬ Інна, доктор філософії (PhD), доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Короленка, Полтава, Україна. У колі наукових інтересів: формування комунікативної активності дітей раннього і дошкільного віку при порушеннях психофізичного розвитку.

Відомості про наявність друкованих статей на дану тематику. 1. Пахомова Н. Г. (2006). Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з дизартрією до навчання в школі [Текст]: дис. канд. пед. наук: 13.00.03; Ін-т спец. педагогіки АПН України. К., 2006. 258 с. 2. Пахомова Н. Г. (2021). Комплексний підхід до діагностики мовленнєвих порушень органічного ґенезу. Науковий журнал Хортицької національної академії. (Серія: Педагогіка. Соціальна робота) : наук. журн. / [редкол. : В. В. Нечипоренко (голов. ред.) та ін..]. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2021. Вип. 2(5). С. 112-121.. 3. Pakhomova N.G., Baranets I.V., Lukianenko A.V., Leshchii N.P., Kachurovska O.B., Berezan O.I., Olefir O.I. Comprehensive rehabilitation of children with sensory and intellectual disorders. WORLD OF MEDICINE AND BIOLOGY. 2022. Vol.80, Is.2. P.113‒118. DOI: 10.26724/2079-8334- 2022-2-80-113-118. 4. Губарь О.Г. (2021). Артикуляційна диспраксія у дітей з церебральними порушеннями та шляхи її подолання. // Modern approaches to the introduction of science into practice : materials the XV International Science Conference (May 24 – 26, 2021, San Francisco). P. 166–170.

Потреба в інтеграції людей з особливими потребами в суспільство вимагає наукового обґрунтування методів розвитку їх пізнавальної активності та налагодження адекватної взаємодії з довкіллям. Діти з ДЦП відчувають значні труднощі в розвитку просторових уявлень, що негативно впливає на їх навчання, побутове функціонування та розвиток соціальних навичок. Аналіз існуючих методик розвитку просторової орієнтації у дітей з ДЦП доводить, що вони не враховують особливості їх психофізичного розвитку. Серед виявлених труднощів в розвитку найбільші спостерігаються при орієнтуванні у схемі тіла співрозмовника, сприйнятті просторових відносин між предметами, організації групової діяльності та просторовому орієнтуванні у русі. На основі результатів констатувального етапу експерименту авторами розроблено та впроваджено методику розвитку просторових уявлень у дітей з ДЦП, яка включає засоби ЛФК та ментального фітнесу. Результати контрольного етапу експерименту свідчать про те, що запропонована методика є ефективною і дозволяє значно покращити рівень розвитку просторових уявлень у дітей з ДЦП. Таким чином, автори переконуються в актуальності розвитку просторових
уявлень у дітей з ДЦП за допомогою запропонованої методики. 

Ключові слова: просторові уявлення, просторова орієнтація, діти з церебральними порушеннями, корекційний процес.

Статистика кількість переглядів54 кількість завантажень9
Ще статті цього автора