корекційної освіти
(педагогічні науки)
Левицький В.Е. - До питання про психолого-педагогічну підготовку із соціалізації вихованців закладів інтернатного типу підліткового віку
Відомості про автора: Левицький Вадим Едуардович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри логопедії та спеціальних методик факультету корекційної та соціальної педагогіки і психології Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка (Україна). У колі наукових інтересів: питання спеціальних методик української мови і ручної праці.
Стаття містить результати теоретико-експериментального вивчення питання реалізації психолого-педагогічної підготовки із соціалізації дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування підліткового віку, що перебувають у закладах інтернатного типу. У статті висвітлюються результати аналізу підготовки до соціалізації дітей в установах інтернатного типу (аналіз педагогічної практики); описуються труднощі та недоліки роботи із вказаного напрямку на основі чого проводиться обгрунтування та опис головних напрямів роботи із соціально-педагогічної адаптації.
Інтерес являють собою дані, отримані за допомогою тесту фрустраційних реакцій. Також у статті вказані виявлені в ході дослідження чинники, що ускладнюють ефективність соціально-педагогічної діяльності у закладах: фрагментарність, епізодичність взаємодії фахівців, делегування повноважень і відповідальності за особистий розвиток дитини виключно соціальному педагогу або психологу, різне бачення дотичними спеціалістами проблем, відсутність чітких орієнтирів, що повинен знати і вміти вихованець дитячого будинку або подібної установи на кожному віковому етапі розвитку. При розробці програми соціально-педагогічної підготовки дітей-сиріт і дітей, що залишилися без піклування батьків, враховується, що розвиток дитини відбувається у трьох сферах: діяльності, спілкування, свідомості.
Ключові слова: діти-сироти, діти позбавлені батьківського піклування, соціалізація, заклади інтернатного типу, соціально-педагогічна підготовка.