корекційної освіти
(педагогічні науки)
Савінова Н.В. - Логодіагностика готовності дітей із тяжкими порушеннями мовлення до здійснення базових словотворчих операцій
Відомості автора: Савінова Наталія Володимирівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри спеціальної освіти Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського, Миколаїв, Україна.
У статті автор презентує критеріально-показникову базу для оцінки словотворчих умінь і навичок дітей з тяжкими порушеннями мовлення щодо виділення та розпізнавання на слух твірного слова, морфеми зі звучащого слова, інтегрування словотворчого форманта у склад похідного слова. Зокрема, більш детально розглядаються показники критерію мотиваційно-когнітиво-аналітичної готовності дітей із тяжкими порушеннями мовлення до здійснення базових словотворчих операцій та дій: аудіальна ідентифікація твірних та похідних слів (на матеріалі іменників, прикметників, дієслів); визначення семантичної варіативності однокореневих словесних новоутворень у словотвірному ланцюжку; розуміння зміни значень слів за наявності в них словотворчих морфем (префіксів та суфіксів) (на матеріалі іменників, прикметників, дієслов) визначення відповідності/невідповідності похідних слів мовним стандартам (на матеріалі іменників, прикметників, дієслів).
Ключові слова: критерії, показники, словотворчі уміння і навички, діти з тяжкими порушеннями мовлення, аудіальна ідентифікація твірних та похідних слів, семантична варіативність однокореневих словесних новоутворень, відповідність – невідповідність похідних слів мовним стандартам.