корекційної освіти
(педагогічні науки)
Кобель І.Г., Dickinson J. - Моделі інклюзії для глухих: погляд із США
Відомості про автора: Кобель Ігор Григорович, доктор Ph.D., канд.пед.наук, доцент кафедри загальної та соціальної педагогіки Українського католицького університету, Львів, Україна. Дженніфер Дікінсон, Ph.D. в антропології, доцент кафедри антропології, Директор центру з навчання і учіння Вермонтського університету, Вермонтський університет, США.
В статті подано короткий аналіз історії та сучасної ситуації із навчанням глухих в США та Україні та інтеграції в чуюче середовище. Висвітлено два протилежні підходи у навчанні, що віддавна конкурують між собою у світовій практиці, а також пагубний вплив рішень Міланського конгресу 1880 року на навчання глухих. Автори розкривають необхідність особливих підходів при інтегапції та/або інклюзії глухих дітей та молоді в чуючий навчальний простір та чуюче суспільство через унікальність цієї категорії дітей, чиї особливі потреби вимагають створення доступного їм мовного середовища із підтримкою рідної для них жестової мови. Особлива увага в статті приділена питанню жестової мови, яка повинна зайняти достойне місце в системі навчання глухих не лише як предмет для вивчення, але в першу чергу як мова навчання поряд із словесною мовою, так як це має місце у США, де збережена система спеціальних шкіл-інтернатів та денних шкіл для глухих та слабкочуючих дітей та молоді.
Ключові слова: глухі діти, слабкочуючі діти, українська жестова мова,американська жестова мова, інклюзія, школа-інтернат для глухих.