корекційної освіти
(педагогічні науки)
Константинів О.В., Каспрович Р.Й. - Профілактика порушень голосу у педагогів
Відомості про автора: Оксана Константинів, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри логопедії та спеціальних методик Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.
Руслана Каспрович, магістр, вчитель-логопед.
У статті представлено аналіз результатів дослідження, спрямованого на вивчення порушення голосу у педагогів закладів загальної освіти. Зазначено, що у осіб голосомовних професій, а саме педагогів, значно частіше спостерігаються порушення голосу ніж у представників інших професій. Шляхом анкетування педагогічних працівників дослідили, що профілактика порушень голосу та дихання необхідна, проте значна кількість респондентів не звертають уваги на стан голосу під час захворювань. Найбільше зустрічається захворювання голосового та дихального апарату такі як: ларингіт; фарингіт, трахеїт. До причин виникнення порушень голосу респондентів визначено щоденне навантаження на голос, слабкість голосового апарату, недостатність повноцінного дихання та не дотримання правил профілактики голосу. Для оцінки акустичних характеристик голосу нами були виділені такі характеристики голосу, такі як сила голосу; висота голосу; тембр голосу, якість голосу; мелодико-інтонаційна сторона звучання; визначення часу максимальної фонації. За результатами дослідження було виявлено стан висоти голосу, сили голосу, тембру голосу, сформованість дихання та мелодико-інтоноційної сторону мовлення педагогів. На основі отриманих результатів дослідження було виокремлено педагогів групи ризику щодо порушень голосу. Для покращення голосової та дихальної функції цим педагогам була запропонована профілактична робота, що включала в себе такі напрямки: розвиток висоти голосу; розвиток тривалості і сили звучання голосу; розвиток тембру голосу; постановку співочого голосу; розвиток ритміко-мелодико-інтонаційної сторони мовлення.
Ключові слова: голос, дисфонія, фонастенія, сила голосу, висота голосу.