корекційної освіти
(педагогічні науки)
Кравченко І.В. - Розвиток мовлення дітей дошкільного віку засобами зображувальної діяльності
Відомості про автора: Кравченко Ірина Вікторівна, викладач кафедри логопедії Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, м. Суми, Україна. У колі наукових інтересів: проблема впливу ігрової, зображувальної діяльності на розвиток мовлення дітей з порушеннями мовлення.
У статті розглядається можливість використання зображувальної діяльності у процесі розвитку мовлення дітей дошкільного віку. Однією з умов нормального розвитку дитини та її успішного подальшого навчання в школі є правильне формування мовлення в дошкільному віці. Гарним помічником у цьому є зображувальна діяльність. У ході викладу матеріалів статті доведено, що через відсутність вербального спілкування діти з порушеннями мовлення відстають у розвитку від своїх однолітків, що чинить негативний вплив на розвиток особистості дитини. Автором зазначено, що дії дітей, супроводжувані мовленням, у процесі образотворчої діяльності стають більш досконалими, цілеспрямованими, регульованими, ритмічними. Коментуючи дії дитини на корекційному занятті, логопед розповідає про вже виконані, про виконувані та про майбутні дії. Поступово функції коментування дій передаються самій дитині. Прийом коментованого малювання дозволяє логопеду домагатися позитивних результатів у роботі з дітьми, які мають порушення мовлення. Проблема розвитку художньо-творчих здібностей дітей вирішується в процесі доповнення традиційних прийомів навчання малювання нетрадиційними техніками. Отже, зображувальна діяльність є ефективним засобом розвитку мовлення дитини дошкільного віку.
Ключові слова: розвиток мовлення, діти дошкільного віку, зображувальна діяльність, коментування, нетрадиційні засоби зображувальної діяльності.