корекційної освіти
(педагогічні науки)
Дмітрієва О.І. - Умови забезпечення ефективності процесу формування правосвідомості старшокласників з порушеннями слуху
Відомості про автора: Дмітрієва Оксана, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Кам’янець-Подільський, Україна. У колі наукових інтересів: проблеми психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями слуху в умовах інклюзивного навчання, правове виховання учнів з порушеннями слуху, використання жестової мови у навчально-виховному процесі навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху.
Процес формування правосвідомості учнів з порушеннями слуху має певні особливості. Неповноцінне функціонування слухового аналізатора порушує контакти з оточуючими і в зв’язку з цим, обмежує можливості осіб з порушеннями слуху помічати та усвідомлювати різноманітність стосунків, що існують в умовах суспільства.
Учні з порушеннями слуху за законом мають ті ж права і обов’язки, що і чуючі, але їхні знання, уявлення, поняття часто бувають несформованими, а життєвий досвід іноді не дозволяє орієнтуватись у вирі подій. Проте гуманність та обов’язок суспільства полягають у тому, щоб виховати дітей з порушеннями слуху повноцінними громадянами своєї держави, які готові до адекватного сприйняття вимог та програмування своєї поведінки у встановлених межах.
Однією з важливих умов забезпечення ефективності процесу формування правосвідомості старшокласників з порушеннями слуху в позаурочний час є забезпечення оптимального професійного співробітництва вчителів та вихователів в організації та керівництві діяльністю під час позаурочних навчально-виховних занять.
Важливими умовами ефективності процесу формування правосвідомості старшокласників з порушеннями слуху в позаурочний час є діяльність вихователя; реалізація взаємодії учнів і педагога, інтенсивне використання інтерактивних методів та технологій у виховній діяльності, спрямованих на підвищення інтелектуальної та практичної діяльності цієї категорії дітей.
Ключові слова: умови, правосвідомість, вчителі, вихователі, старшокласники з порушеннями слуху, ефективність.